Як впливає волонтерська діяльність працівника на трудові відносини?

Как влияет волонтерская деятельность сотрудника на трудовые отношения?

Із початком російської агресії в Україні активізував діяльність волонтерський рух. Аби надавати матеріальну, освітню, організаційну допомогу переселенцям, ЗСУ та іншим оборонним структурам, волонтери часто вимушені жертвувати своїм робочим часом. Як регулюються питання організації праці стосовно волонтерів, розглянемо в статті нижче.

Як підтверджується волонтерська діяльність особи?

У КЗпП немає жодного положення, яке б регулювало трудові відносини волонтера із працедавцем. Гарантії, прописані в ст.19 КЗпП, за якими працедавець має зберегти робоче місце за особою та середній рівень зарплатні, не стосуються волонтерів. Якщо працівник, який займається волонтерством, відсутній на робочому місці, директор/начальник може табелювати пропуск як «НЗ» (нез’ясовані причини), або «І» (інші причини). На цій підставі власник має право не сплачувати заробітну платню або навіть запровадити звільнення стосовно особи, що допустила прогул.

Але якщо робітник не з’явився на роботу в умовах воєнного стану, така неявка в судовому порядку може визнатися поважною. Так, працівник реалізує громадський обов’язок, аби зберегти життя та здоров’я громадян, що знаходяться в небезпеці.

Яким чином підтверджується громадська діяльність?

Робітники-волонтери та працедавці мають обирати задовільні способи, щоб оформити відсутність перших на робочому місці. Тому працівники мусять поінформувати керівників про те, що зайняті у волонтерській діяльності, а також зорієнтувати стосовно часових витрат на це.

Якщо можливо, краще підтвердити факт волонтерства копією договору про провадження волонтерської діяльності, посвідченням від структури, на базі якої надає допомогу волонтер. Так працедавцю легше оцінити обсяг роботи волонтера, його зобов’язання, що спрощує оформлення трудових прав.

Волонтерська діяльність працівника та відсутність на роботі: варіанти оформлення

У випадку суміщення робочих обов’язків та волонтерства працівник має право на:

  • встановлення неповного робочого часу із виплатою зарплатні у відповідному обсязі;
  • перехід на дистанційну форму праці, якщо важлива не сама присутність, а виконання працівником його обов’язків;
  • гнучкий робочий режим. Це означає, що робітник самостійно організовує графік праці, або працедавець може визначити порядок роботи. В будь-якому разі, для цього волонтер має написати заяву, а роботодавець – видати наказ.

За умови повної зайнятості особи у волонтерській організації та неможливості виконання посадових обов’язків:

  • основна або додаткова відпустка надається із обмеженнями (якщо цього бажає працівник);
  • при наданні відпустки зарплатня не зберігається.

«Центр бухгалтерського аутсорсингу» продовжує працювати в умовах воєнного стану і надає бухгалтерські послуги не лише підприємцям, а й некомерційним організаціям (у тому числі благодійним фондам).

Якщо у вас залишились питання стосовно вашего ФОП – звертайтесь за консультацією. А також у Центрі бухгалтерського обліку можна замовити ведення ФОП та бухгалтерське ведення ТОВ.