Вирішення питань, пов’язаних із організацією праці громадян, в умовах воєнного стану іноді відбувається шляхом призупинення трудового договору. Іншими словами, роботодавець тимчасово припиняє забезпечувати працівника роботою, а той, в свою чергу, на деякий час призупиняє виконання робочих обов’язків. Термін простою не має перевищувати тривалість дії воєнного стану. На час військового вторгнення в Україні підприємствам часто доводиться вдаватися до таких заходів через ведення бойових дій, окупацію території тощо.
Хто призупиняє дію трудового договору?
Частина 2 статті 13 Закону №2136-ІХ містить положення про те, що тимчасову зупинку у роботі може ініціювати як виконавець робочих обов’язків, так і працедавець. У ситуації, коли працедавець чи робітник не можуть надавати/виконувати роботу, вони мають поінформувати про це один одного. Щоб не виникало невизначеності, краще зробити це у письмовому вигляді або надіслати електронного листа, комунікувати у месенджерах.
Оптимально надати такому повідомленню статусу офіційного документа: для цього сторони надсилають файл, підписаний електронним підписом (за наявності) або попередньо узгоджують обмін такою документацією між сторонами. Якщо згоди немає, працедавець та робітник надають паперові документи, на яких є оригінальний підпис сторони. Це дасть змогу підтвердити наміри та дії працівника та керівника у майбутньому.
Як оформити призупинення трудових відносин?
Порядок призупинення трудового договору передбачає оформлення наказу, в якому зазначено:
- підстави тимчасового припинення роботи працівником;
- термін відсторонення;
- категорії робітників, на яких поширюється розпорядження, їх кількість;
- умови, за яких відновиться виконання робочих обов’язків.
Такий наказ необхідно надіслати військово-цивільній адміністрації, а чинним він стає після погодження керуючими органами.
Тимчасове призупинення дії трудового договору на час воєнного положення не означає, що трудові відносини розриваються. А держава-агресор має відшкодувати заробітну платню, компенсацію та гарантійні виплати за період, протягом якого працівник знаходився у вимушеному простої. Тож працедавець має і надалі вести облік, аби визначати та фіксувати обсяги заробітку, призначені працівнику. За неможливості виплати зарплатні підприємством не сплачують і ЄСВ.
Роз’яснення розміщено на сайті Координаційного центру з надання правової допомоги.
Якщо у вас залишились питання стосовно вашего ФОП – звертайтесь за консультацією. А також у Центрі бухгалтерського обліку можна замовити ведення ФОП та бухгалтерське ведення ТОВ.